De overgang voelt alsof je jezelf kwijtraakt.
“Ik herken mezelf niet meer.” Het is een zin die ik vaak hoor van vrouwen die bij mij komen. En eerlijk gezegd is het ook wat ik voelde tijdens mijn eigen overgang.
Je bent niet meer de vrouw die je altijd was. Je bent sneller geïrriteerd, emotioneler, vermoeider, je slaapt slecht. Wat je jarenlang kon dragen, lukt ineens niet meer. Oude pijn komt omhoog. Je twijfelt aan jezelf. Je vraagt je af wat er met je aan de hand is. En ook: “Kom ik hier ooit nog uit?”

Wat er werkelijk gebeurt.
Doordat je hormonen oestrogeen en progesteron afnemen, vermindert je draagkracht.
Je zenuwstelsel wordt gevoeliger wat er voor zorgt dat je sneller overprikkeld raakt, je slechter slaapt en emoties intenser ervaart.
Wat je jarenlang kon dragen, lukt ineens niet meer.

Waarom oude pijn omhoog komt
Doordat je draagkracht vermindert, lukt het je niet meer om alles op dezelfde manier te dragen als voorheen.
Oude onverwerkte pijn kan omhoogkomen. Verdriet waar nooit ruimte voor was. Ervaringen die nog aandacht vragen.
Wat je jarenlang hebt onderdrukt of geen aandacht hebt gegeven, laat nu alsnog van zich horen. En juist dat maakt deze levensfase voor veel vrouwen zo intens.
Persoonlijk geloof ik dat dit niet zonder reden gebeurt.
Dat deze levensfase je uitnodigt om voorbij het aanpassen, onderdrukken en overleven te gaan en te worden wie je werkelijk bent.

Mijn eigen ervaring
Ik kwam door de overgang in een zware storm terecht. Wat ik ervaarde werd aangezien voor een depressie. De hulp die ik kreeg sloot daardoor niet aan bij wat er werkelijk speelde.
Pas later ontdekte ik hoeveel invloed hormonale veranderingen kunnen hebben op hoe je je voelt, hoeveel invloed ze hebben op je draagkracht en op de manier waarop je omgaat met wat het leven van je vraagt.

Deze ervaring bepaalt voor een groot deel mijn drive om vrouwen in of rondom de overgang te willen helpen.

Ik gun het vrouwen dat zij zich gezien en gehoord voelen in wat ze ervaren. Dat er wordt gekeken naar wat er werkelijk speelt. Dat ze niet jarenlang blijven rondlopen met klachten die worden afgedaan als iets dat vanzelf wel overgaat of ten onrechte als een depressie worden gezien.

De overgang als keerpunt

Maar er gebeurt nog iets anders.
Wat omhoogkomt tijdens de overgang hoeft niet weg. Het is juist een uitnodiging zijn om aandacht te geven aan wat gezien, gevoeld en verwerkt wil worden.
En precies daar ligt voor veel vrouwen de mogelijkheid om zichzelf weer terug te vinden. Niet als de vrouw die ze ooit waren, maar als een vrouw die sterker, wijzer en dichter bij zichzelf staat dan ooit tevoren.
De overgang nodigt je uit om eerlijk naar jezelf te kijken. Waar ben je jezelf kwijtgeraakt? Waar heb je jezelf aangepast? Waar heb je jarenlang gezorgd voor anderen terwijl jijzelf op de laatste plaats kwam?
Voor veel vrouwen blijkt de overgang uiteindelijk niet alleen een moeilijke periode te zijn, maar ook een keerpunt. Een uitnodiging om terug te keren naar zichzelf. Niet langer leven vanuit aanpassen, overleven of sterk moeten zijn. Maar vanuit verbinding met wat jij voelt, nodig hebt en verlangt.

Vind jezelf weer terug

Voel je dat je jezelf bent kwijtgeraakt? Dat je verlangt naar meer rust, helderheid en verbinding met jezelf?

Met mijn 4 maanden traject De Terugkeer begeleid ik vrouwen die zichzelf zijn kwijtgeraakt om weer terug te komen bij wie ze werkelijk zijn.

We werken met wat op diepere lagen gevoeld, gezien en verwerkt wil worden, zodat je weer kunt leven vanuit jezelf.
Want de overgang hoeft niet het einde te zijn van wie je was.
Het kan ook het begin zijn van wie je werkelijk bent.

Voel je dat het tijd is om jezelf weer terug te vinden?
Dat je niet langer wilt blijven rondlopen met twijfel, onrust en het gevoel dat je jezelf bent kwijtgeraakt?
Dan nodig ik je uit om kennis te maken met mijn 4 maanden traject De Terugkeer.

Samen onderzoeken we wat gezien, gevoeld en verwerkt wil worden, zodat je weer kunt leven vanuit jezelf en vanuit wat jij werkelijk voelt, nodig hebt en verlangt.